De ce este recomandat sa includem spanacul in dieta?

De ce este recomandat sa includem spanacul in dieta?

Spanacul ( Spinacia oleracea ) este o leguma cu frunze verzi care a provenit din Persia. De asemenea, spanacul este inrudit cu sfecla si quinoua si este foarte sanatos, deoarece are in compozitie foarte multi nutrienti si antioxidanti.

Consumul de spanac poate aduce beneficii sanatatii ochilor, poate reduce stresul oxidativ, poate ajuta la prevenirea cancerului si poate reduce nivelul tensiunii arteriale.

Informatii nutritionale

Informatiile nutritionale pentru 100 de spanac crud sunt:

  • Calorii: 23.
  • Apa: 91%.
  • Proteine: 2,9 grame.
  • Carbohidrati: 3,6 grame.
  • Zahar: 0,4 grame.
  • Fibra: 2,2 grame.
  • Grasime: 0,4 grame.

Carbohidrati

Majoritatea carbohidratilor din spanac constau in fibre, care sunt incredibil de sanatoase. Spanacul contine de asemenea cantitati mici de zahar, mai ales sub forma de glucoza si fructoza.

Fibra

Spanacul are in compozitia sa o multime de fibre insolubile, ceea ce poate fi favorabil pentru sanatate in mai multe moduri. Se adauga volum in scaun pe masura ce alimentele trec prin sistemul digestiv. Acest lucru poate ajuta avea un rol important in prevenirea constipatiei.

Vitamine si minerale

Spanacul este considerat a fi o sursa excelenta de multe vitamine si minerale, inclusiv:

  • Vitamina A. Spanacul este bogat in carotenoide, care organismul poate transforma in vitamina A.
  • Vitamina C. Aceasta vitamina este un puternic antioxidant care promoveaza sanatatea pielii si functia imunitara.
  • Vitamina K1. Aceasta vitamina este esentiala pentru coagularea sangelui. De exemplu, merita precizat faptul ca doar o singura frunza de spanac contine peste jumatate din aportul zilnic din aceasta vitamina.
  • Acid folic. De asemenea, cunoscut sub numele de folat sau vitamina B9, acest compus este vital pentru femeile gravide si esential pentru functia celulara normala si cresterea tesuturilor.
  • Fier. Spanacul este de asemenea considerat a fi o sursa excelenta a acestui mineral esential. Fierul ajuta la crearea hemoglobinei, care aduce oxigen in tesuturile corpului.
  • Calciu. Acest mineral este esential pentru sanatatea oaselor si o molecula de semnalizare cruciala pentru sistemul nervos, inima si muschii.

Spanacul contine mai mult decat atat si diferite alte cateva vitamine si minerale, inclusiv potasiu, magneziu si vitaminele B6, B9 si E.

Compusi vegetali

Spanacul contine mai multi compusi importanti ai plantelor, inclusiv:

  • Luteina. Acest compus este legat de imbunatatirea sanatatii ochilor.
  • Kaempferol. Acest antioxidant va poate reduce riscul de cancer si boli cronice.
  • Nitratii. Spanacul contine cantitati mari de nitrati, care pot favoriza sanatatea inimii.
  • Quercetina. Acest antioxidant poate preveni infectia si inflamatia . Spanacul este in cazul in care nu stiati, una dintre cele mai bogate surse alimentare de quercetina.
  • Zeaxantina. La fel ca luteina, zeaxantina poate imbunatati si sanatatea ochilor.

Beneficiile pentru sanatate ale spanacului

Spanacul este extrem de sanatos si este legat de numeroase beneficii pentru sanatate. S-a demonstrat ca imbunatateste stresul oxidativ, sanatatea ochilor si tensiunea arteriala.

Stresul oxidativ

Radicalii liberi sunt produse secundare ale metabolismului. Acestea pot provoca stres oxidativ, care declanseaza imbatranirea accelerata si creste riscul de cancer si diabet. Totusi, spanacul contine antioxidanti care combat stresul oxidativ si ajuta la reducerea daunelor pe care le provoaca.

Un studiu efectuat pe opt persoane sanatoase a constatat ca spanacul a ajutat la prevenirea deteriorarii oxidative. Desi acest studiu a fost destul de mic, concluziile sale sunt sustinute de alte cercetari pe animale si oameni.

Sanatatea ochilor

Spanacul are o compozitie impresionant de bogata in zeaxantina si luteina, care sunt carotenoizii responsabili de culoare in unele legume. Ochii umani contin de asemenea cantitati mari de acesti pigmenti, care va protejeaza ochii de daunele cauzate de lumina soarelui.

In plus, mai multe studii indica faptul ca zeaxantina si luteina actioneaza pentru a preveni degenerescenta maculara si cataracta, care sunt cauzele majore ale orbirii. Acesti compusi pot chiar sa inverseze daunele existente.

Prevenirea cancerului

Spanacul de asemenea, mai are in componenta si alte doua componente, MGDG si SQDG, care pot contribui la incetinirea cresterii cancerului. Intr-un studiu, acesti compusi au contribuit la incetinirea cresterii tumorii in colul uterin al unei persoane. De asemenea, au scazut dimensiunea tumorii.

Mai multe studii la om leaga consumul de spanac de un risc redus de cancer de prostata. Consumul acestui legume poate ajuta de asemenea la prevenirea cancerului de san.

Tensiune arteriala

Spanacul contine cantitati mari de nitrati , care s-au dovedit utili in a ajuta la moderarea nivelului tensiunii arteriale si la scaderea riscului de boli de inima . Un studiu efectuat pe 27 de persoane a constatat ca consumul de spanac a scazut efectiv nivelul tensiunii arteriale. Alte cateva studii au observat efecte similare, indicand faptul ca spanacul mareste sanatatea inimii.

Concluzie

Spanacul are o serie de beneficii. Poate reduce stresul oxidativ, poate promova sanatatea ochilor, poate lupta impotriva cancerului si poate regla tensiunea arteriala. Deci, este cat se poate de evident ca aceasta leguma trebuie neaparat inclusa in dieta fiecarei persoane.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *